CSC TELE lAW
TELE LAW
Description
Department of Justice has partnered with NALSA and CSC e-Governance Service India Limited for mainstreaming legal aid to the marginalised communities through Common Services Center (CSC).
Tele-Law means the use of communications and information technology for the delivery of legal information and advice. This e-interaction between lawyers and people would be through the video-conferencing infrastructure available at the CSCs.
The concept of Tele-Law is to facilitate delivery of legal advice through a panel of lawyers stationed at the front office of Legal Services Authorities and CSC. The project initiates to connect citizens with panel lawyers through video conferencing/telephone facilities by the Village Level Entrepreneur identified in 2,50,000 gram panchayat.
Tele-Law service to be covered by 2,50,000 CSCs across 28 states and 8 UTs of India, through video conferencing / Telephone.
न्याय विभाग ने सामान्य सेवा केंद्र (सीएससी) के माध्यम से हाशिए पर रहने वाले समुदायों को कानूनी सहायता को मुख्यधारा में लाने के लिए एनएएलएसए और सीएससी ई-गवर्नेंस सर्विस इंडिया लिमिटेड के साथ साझेदारी की है।
टेली-लॉ का अर्थ है कानूनी जानकारी और सलाह देने के लिए संचार और सूचना प्रौद्योगिकी का उपयोग। वकीलों और लोगों के बीच यह ई-बातचीत सीएससी पर उपलब्ध वीडियो-कॉन्फ्रेंसिंग बुनियादी ढांचे के माध्यम से होगी।
टेली-लॉ की अवधारणा कानूनी सेवा प्राधिकरण और सीएससी के फ्रंट ऑफिस में तैनात वकीलों के एक पैनल के माध्यम से कानूनी सलाह देने की सुविधा प्रदान करना है। यह परियोजना 2,50,000 ग्राम पंचायत में पहचाने गए ग्राम स्तरीय उद्यमियों द्वारा वीडियो कॉन्फ्रेंसिंग/टेलीफोन सुविधाओं के माध्यम से नागरिकों को पैनल वकीलों से जोड़ने की पहल करती है।
वीडियो कॉन्फ्रेंसिंग/टेलीफोन के माध्यम से भारत के 28 राज्यों और 8 केंद्रशासित प्रदेशों में 2,50,000 सीएससी द्वारा टेली-लॉ सेवा को कवर किया जाएग